Kdo z koho ve střetu kultur ?
KDO Z KOHO VE STŘETU KULTUR ?
Evropská Unie nám znovu dala najevo, že ze svého sebevražedného kurzu jen tak neuhne a 'sluníčkové vítačství' postoupilo na ještě vyšší stupeň - 'Navrátivší bojovníci Islámského státu by prý místo odsouzení potřebovali psychoterapeutickou pomoc!!'
My ostatní bychom si měli připomenout, jak některé říše v minulosti ke svému pádu dospěly a kdo z koho nakonec jeho životní sílu vysál...
Některé principy totiž platí stále a podobné nepříjemnosti mohly kdysi probíhat i bez ustavičného dohledu globálního prediktora a jeho jednotné režie, přestože intriky v mocenských kruzích byly všudypřítomné.
Metody vedení války, jako pokračování politiky jinými prostředky, se po technické stránce zdokonalily, nezměnil se však základní princip, který si dnes uvědomujeme jen velice neradi - VYUŽITÍ SLABINY PROTIVNÍKA. A v čempak asi je naše největší slabina?
Ve střetu odlišných kultur hraje roli mnoho proměnných, které však pokládáme a priori za neotknutelné konstanty, přičemž dosáhneme pravého opaku jejich původního smyslu. Jak toho docílit?
Poměrně snadno a elegantně. Posvátná lidská práva se prosazují hlava nehlava tak, až je výsledkem brutální a nesmyslné bezpráví, páchané na lidech, kteří se o ně nepřihlásili včas nebo dostatečně hlasitě.
Naopak některé podstatné proměnné pokládáme z tohoto titulu za bezvýznamné, protože hrají roli jen v naší kultuře v podobě tradic a společenských zvyklostí. Toho lze zas docílit tak, že popustíme uzdu zuřivé sebekritice, až nezůstane suchý jediný chlup na našem vlastním kožichu.
Poslední dobou máme totiž v oblibě relativizovat hodnoty vlastní kultury. Měli bychom se však spíše zeptat:
„Nastavujeme ty hodnoty adekvátně k odpovídající situaci? A s ohledem na případy, pro které nemáme předem vyhotovené grafy a tabulky?“
Ony hodnoty mohou být platné v Platónově světě idejí, ale jejich funkční sladění s okamžitým stavem věcí je záležitost zcela odlišná. Pokud na to zapomeneme, můžeme se ocitnout ve dvou extrémech:
A) - Hodnoty jsou chybné a je třeba se jich zříci. přičemž budeme v pokušení podrobit se kultuře
cizí, která se nám momentálně a z určitého pohledu může jevit životaschopnější.
(Evropská kultura je slabá a měla by přijmout islám)
B) - Hodnoty jsou platné v pevně dané formě, která je zárukou jejich zachování. Přičemž se vystavujeme riziku, že doslovným výkladem znehodnotíme samotný princip a důsledek bude podobný.
(Musíme být laskaví a vstřícní i vůči tomu, kdo nás přišel zlikvidovat, jinak budeme stejní jako on)
Ve střetu kultur se sice neustále argumentuje mnoha lidskými právy, ale s oblibou se zapomíná na jedno podstatné - PRÁVO DOMOVSKÉ. Ano, zní to přímo neslušně, že? Alespoň nás to tak vnímat naučili.
Poněkud nešťastné je i povrchní pojetí ZLATÉ STŘEDNÍ CESTY, či spíše její aplikace v krajní situaci, kdy se kyvadlo dějin nebezpečně vychýlí.
Pokud je rovnováha už natolik porušená, pak ona cesta nemůže vésti středem, ale v zájmu obnovení funkčnosti se bude pohybovat spíše u jednoho či druhého okraje. A to v lepším případě.
Leckomu se nelíbí staré české přísloví: „Na hrubý pytel hrubá záplata“. Jenže zkusil někdo doopravdy záplatovat režný pytel hedvábím? Možná by to vypadalo hezky a sluníčkově, ale pochybuji, že by ten pytel vydržel první zátěž při použití, ke kterému byl určen.
Aplikace humanistických myšlenek na valící se hordy je stejnou pitomostí a ve svých důsledcích ještě mnohem nebezpečnější.
Pochopitelně, že stejně tak je třeba se dívat na snahu zavádět lidskoprávní civilizační výdobytky v prostředí, kde o něčem podobném nemají ani ponětí.
Despotický monarcha může udržet na řetězu domácí zločince jen proto, že jeho ruce nesvazují humanistické ohledy, nepoužitelné pro danou situaci. Není na to hezký pohled, ale v určitých končinách to funguje po generace, které mají poněkud odlišné psycho-sociální nastavení než my.
Jenže my si přejeme, aby fungovaly pouze věci uhlazené a naleštěné, které naše humanistické oko potěší. Že nejsou stavěné pro drsnější atmosférické podmínky, nám nějak nedochází. Ne, že bychom byli hloupí z podstaty, ale podobné úvahy jsme si zakázali jako neslušné.
Pochopení se pak jeví stejně společensky nepřijatelné, jako když se nahlas zasmějeme neslušnému vtipu, neboť nám dojde jeho pointa.
‚Slušnému‘ jedinci to nedojde a tak může zůstat ve svaté nevědomosti.
Smrtící důsledek některých ‚ušlechtilých ideálů‘ se projeví až po jejich sestoupení z nebeských výšin do naší přízemní reality. Tam se teprve ukazuje, že nelze brát všemožné ohledy na toho, kdo je považuje za naši slabost. Na využití této slabiny porotivníka není třeba vysoké inteligence, přesto (nebo právě proto) má tak ohromnou účinnost.
Nikomu pak nepomůže, když si z ušlechtilých důvodů dovolíme zničit vlastní civilizaci. Dokonce ani jejím ničitelům, protože tak sami POLÁMOU VĚTVE STROMU, JEHOŽ PLODY PŘIŠLI POJÍDAT.
Možná, že i některým členům našich vládnoucích vrtev začalo docházet, že abychom v zájmu pokřivené humanity obětovali samotnou kolébku humanismu, k tomu je třeba vyrchovaté dávky cynismu...
A nebo se tak jen snaží tvářit?
Fr. Filip Dvořák
(autor je publicista, rocker a dobrodruh)
https://www.facebook.com/frantisekfilip.dvorak
František Filip Dvořák
Kdopak nám tu rozeštvává lidi ?
Úhybný manévr uličníka, co potají vypustí pšouk a rychle se vytratí z místa činu, aby byl mimo podezření - ustavila naše vláda na běžnou politickou praxi.
František Filip Dvořák
Patologie - cesta k moci
Civilizační choroby jsou na vzestupu, Sociální napětí si vybírá svou daň. A vůli k uzdravení má organismus jen tehdy, pokud průvodní 'výhody' nemoci nepřevládnou nad jejími příznaky
František Filip Dvořák
Pravidlo velkého a malého násilí
Když se konflikt řeší pěstí, nikdo nečeká, že to skončí podepsanou mírovou smlouvou. Pepa se v hospodě popere s Frantou, ráno si podají ruku a pivo se točí dál... Ale to je chyba - propásli jsme netušené možnosti
František Filip Dvořák
Občan jako nepřítel státu
Stát to myslí vždycky dobře a jediný kdo mu to kazí jsou jeho občané. Proto by je chtěl mít nejraději v instantní formě, neboť přirozené lidské zdroje musí projít relativně pracnou úpravou
František Filip Dvořák
Jak dělat věci, aby nefungovaly
Někdy žasneme nad tím, jaké úsilí věnují naši představitelé na první pohled zbytečným věcem, aby pak ve výsledku tyto maličkosti zásadně ochromili požadovaný výsledek...
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy
Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...
Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu
Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...
Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury
Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...
Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha
Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...
Instalatér do Německa
Arcon Personalservice GmbH
nabízený plat:
75 260 - 90 320 Kč
- Počet článků 43
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1681x